Waar de menselijke scheppingsdrang de kracht van de natuur ontmoet, ontstaat spanning. Daar waar de ogenschijnlijk ordelijke structuur van menselijk handelen beïnvloed wordt door onberekenbare elementen, zal een verandering, verval of zelfs vernietiging plaatsvinden. Tegelijkertijd ontstaat er iets nieuws. Een nieuwe vorm waarin we schoonheid kunnen herkennen. Een beeld waarin schepping en vernietiging soms tegelijk plaats vinden. Een beeld dat misschien stil lijkt, maar onder de oppervlakte vol levenskracht is.

In 2009 behaalde ik mij diploma voor de studie Docent Beeldende Kunst en Vormgeving in Zwolle, waar ik afstudeerde in de richting autonome kunst. Hierna ben ik als docent tekenen aan het werk gegaan. Parttime, omdat ik naast mijn werk ook mijn eigen kunst wilde blijven maken. De laatste jaren heb ik me verdiept in diverse materialen en technieken. Het thema is onveranderd: het landschap in haar eeuwige, veranderlijke schoonheid.

“A real memory or a fantasy, I don’t see that much of a difference. To me it does not really matter if I have actually been at a certain place, or that I’ve only seen it, for instance, in a movie. Because some real places I visited just once, some movies I’ve watched more then twenty times. To me the locations of those movies feel like I really know the place, like I’ve been there. Some of them made more impact on me than real places I’ve been. So memories can feel unreal, and some fantasies can feel like a real memory. In the end, I think the mind does not really know the difference. They just blend together in your being.”

 

 

When painting, Arjan Paijers creates expressive abstract paintings with only a hint of the landscapes they were based on. His works are full of contrast and earth tones and give away a glimpse of the world as seen, but never reveal all of it.

As a drawing artist, he tries to catch the visual experience on paper with black and white drawings, sometimes intensified with colour.

Arjan Paijers (1983) has been painting and drawing since the day he was able to put up a pencil. After finishing his study Fine Art and Design in Education he started working parttime as an art teacher. Meanwhile, he kept working as a visual artist. Recently he decided to quit his job, to become a fulltime artist.